måndagen den 7:e maj 2012

The Carrie Diaries (Candace Bushnell)

Titel: The Carrie Diaries
Författare: Candace Bushnell
Utgivningsår: 2010
Förlag: Balzer + Bray
Sidor: 389

Before Carrie Bradshaw hit the big time in the City, she was a regular girl growing up in the suburbs of Connecticut. How did she turn into one of the most-read social observers of our generation?

The Carrie Diaries opens up in Carrie's senior year of high school. She and her best friends -- Walt, Lali, Maggie, and the Mouse -- are inseparable, amid the sea of Jens, Jocks and Jets. And then Sebastian Kydd comes into the picture. Sebastian is a bad boy-older, intriguing, and unpredictable. Carrie falls into the relationship that she was always supposed to have in high school-until a friend's betrayal makes her question everything. With her high school days coming to a close, Carrie will realize it's finally time to go after everything she ever wanted.


Jag kan ju börja med att nämna att jag aldrig har sett på Sex and the City och ärligt talat inte visste någonting alls om Carrie Bradshaw förutom att hon var journalist innan jag läste den här boken, så den som förväntar sig att jag ska dra några paralleller mellan teveserien och The Carrie Diaries kan lika gärna sluta läsa här.

Då så. Jag blev positivt överraskad av den här boken, måste jag säga. Mina förväntningar låg på noll innan jag öppnade dess pärmar, men den visade sig vara ... inte riktigt, riktigt bra, men definitivt underhållande. Ett extra plus var att den var sann sträckläsning. En bok som jag utan att tveka skulle rekommendera för att läsas på stranden nu i sommar - och ni kommer att finna mig med ansiktet begravet i uppföljaren Summer and the City åtminstone en eftermiddag.

Jag vet som sagt inte vem Carrie är i teveserien, men i den här boken gillar jag henne skarpt. Kanske är det för att hon skriver, eftersom det är alldeles för länge sedan jag senast läste om en sådan karaktär. Kanske är det för att hon känns så verklig, självsäker men fortfarande med tvivel och rädslor, misslyckas rätt så ofta utan att behöva straffa sig själv för det och förmodligen är betydligt mer underhållande än hon själv tror. Jag skulle faktiskt kunna ta och jämföra henne med Anna i Anna and the French Kiss; även om de två är rätt så annorlunda varandra så får jag samma känsla av dem båda. Ja, Carrie själv är nog höjdpunkten med boken.


1 kommentar:

  1. Jag tycker den var mycket bättre än jag trodde,hade inga förväntningar jag heller och har inte sett tvserien/filmerna :D Ska läsa Sommar i New York nu,fast känner mig sugen på att läsa den på svenska!

    SvaraRadera