måndag 20 februari 2012

4 icke romantiska favoritrelationer

Jag vet att ni har saknat mina fåniga listor, inte sant, huh? Jaja, i vilket fall som helst så ska ni få en nu, om mina icke romantiska favoritrelationer. Okej? Okej. (Och hjälp vad få föräldrar det finns med i YA, måste jag konstatera nu när jag skriver den här listan. Skulle gärna ha haft med fler förälder-barn-relationer, men det går ju inte om det inte finns några jäkla föräldrar? Stackars karaktärer.)

På delad femte plats:
Jace och Simon från The Mortal Instruments
Saule och Chocolate från Sugar Sugar Rune
Sophie och hennes pappa som jag faktiskt inte har något som helst minne av vad heter från Hex Hall
Cain och Mary från Godchild
Sherlock Holmes och John Watson från Sherlock Holmes


Blair och Serena från Gossip Girl

Första gången dessa böcker blir omnämnda här på min blogg, tror jag, men jag var helt enkelt lite tvungen här. Genom alla tretton-jag-har-faktiskt-ingen-aning-fjorton böckerna har jag följt deras tjafsande och grälande, men genom allting skiner det igenom hur de bryr sig igenom varandra innerst inne. Kanske tycker jag så mycket om deras relation eftersom jag själv har haft likadana vänner och vet hur det är och eftersom det är så sjukt underhållande att läsa om och det här är en av de få sådana här relationerna som jag stött på. Fler bitchiga från-och-till-bästa-vänner, tack?


Harry och Sirius från Harry Potter

Jag tyckte inte alls om Sirius från början, men han börjar faktiskt växa för mig, och som alla andra så kan jag ju inte annat än älska hans och Harrys relation (kanske ännu mer James och Sirius, men om vi håller oss till åtminstone lite mer levande karaktärer som vi också vet lite grann mer om nu). En väldigt fin relation och det krossar mitt hjärta att tänka på dess slut (gud i himmelen vilka misstolkningar, låt oss bara ignorera dem, tack).

“What's that?" he snarled, staring at the envelope Harry was still clutching in his hand. "If it's another form for me to sign, you've got another -" 
"It's not," said Harry cheerfully. "It's a letter from my godfather." 
"Godfather?" sputtered Uncle Vernon. "You haven't got a godfather!" 
"Yes, I have," said Harry brightly. "He was my mum and dad's best friend. He's a convicted murderer, but he's broken out of wizard prison and he's on the run. He likes to keep in touch with me, though ... keep up with my news ... check if I'm happy ...” 


Abe och Rose från Vampire Academy

Det märks så tydligt varifrån Rose fått en stor del av sina personlighetsdrag när man ser på Abe - och jag älskar nästan honom ännu mer än Rose som karaktär, trots att han kan vara rätt så bisarr emellanåt. Tillsammans är de bara en himla massa awesomeness ... och på tal om dessa karaktärer så måste jag läsa om bokserien snart. 

“Ah, my daughter,ʺ he said. ʺEighteen, and already youʹve been accused of murder, aided felons, and acquired a death count higher than most guardians will ever see. I couldnʹt be prouder.” 


Magnus och Will från The Infernal Devices

Här är två pojkar som jag faktiskt shippar hel- och fullhjärtat (det räcker med att säga namnet Magnus Bane och sedan efterfölja det med vilket namn eller ord som helst och så kan jag shippa det, lugnt), men eftersom de i böckerna bara är vänner och eftersom jag också älskarälskar deras vänskap som den är, så är det klart att det ska vara med på den här listan. Men ja. De är helt enkelt perfekta för varandra, typ ännu mer perfekta än Alec och Magnus, ack hur någonting sådant nu är möjligt vet jag inte. Deras samtal är så oerhört underhållande att följa och hur Magnus behandlar Will ... åh. Jag förstår inte hur någon inte skulle kunna älska dem tillsammans, oavsett i vilken mening. 

“He’s very pretty. For a human.” 
“He’s very broken,” said Magnus. “Like a lovely vase that someone has smashed. Only luck and skill can put it back together the way it was before.” 

“Did you just kiss me?" Will inquired. 
Magnus made a slip-second decision. "No." 
"I thought-" 
"On occasion the aftereffects of the painkilling spells can result in hallucinations of the most bizarre sort." 
"Oh," Will said. "How peculiar.” 


1 kommentar:

  1. Måste verkligen hålla med dig om Abe och Rose. Jag håller på att läsa om serien just nu och vad jag älskar de två :)
    Så sjukt underhållande.

    SvaraRadera