fredagen den 13:e januari 2012

Slice of Cherry (Dia Reeves)


Titel: Slice of Cherry
Författare: Dia Reeves
Utgivningsår: 2011
Förlag: Simon Pulse
Sidor: 505

Kit and Fancy Cordelle are sisters of the best kind: best friends, best confidantes, and best accomplices. The daughters of the infamous Bonesaw Killer, Kit and Fancy are used to feeling like outsiders, and that’s just the way they like it. But in Portero, where the weird and wild run rampant, the Cordelle sisters are hardly the oddest or most dangerous creatures around.
It’s no surprise when Kit and Fancy start to give in to their deepest desire—the desire to kill. What starts as a fascination with slicing open and stitching up quickly spirals into a gratifying murder spree. Of course, the sisters aren’t killing just anyone, only the people who truly deserve it. But the girls have learned from the mistakes of their father, and know that a shred of evidence could get them caught. So when Fancy stumbles upon a mysterious and invisible doorway to another world, she opens a door to endless possibilities….

Den här boken är väldigt obehaglig, så jag börjar med att säga att jag inte kan rekommendera den åt någon under sexton. Eller arton. Eller vem som helst med svag mage och obehag för blod. Som en av mina vänner på Goodreads skrev om den: "This is YA for adult readers."

Mig, som just sextonåring, skrämde den halvt livet ur. Främst första halvan av boken, som egentligen inte går ut på mer än att systrarna i huvudrollerna går omkring och dödar folk (de har älskat att dissekera djur i hela sitt liv och nu upptäcker de att människor är ännu roligare att plocka sönder). Flera gånger satt jag bara och försökte andas djupt, osäker på om jag skulle våga fortsätta. Boken är blodig och smått fruktansvärd, men samtidigt är den fantastisk. Både väldigt lik och väldigt olik Bleeding Violet. Karaktärerna är fullständigt vansinniga, men samtidigt kan man inte låta bli att älska dem. Staden de bor i är vansinnig (och åh, så roligt det var att få återse Portero. Även om denna bok inte kretsade runtomkring just staden på samma vis som Bleeding Violet så är miljön lika älskvärd här). Handlingen är vansinnig. Allt är vansinnigt i Slice of Cherry.

Kit och Fancy. De blodtörstiga döttrarna till en känd seriemördare som nu genomlider sitt straff för dessa mord. De har lärt sig av sin faders misstag, gör allt för att inte bli upptäckta. För ja. De följer i hans fotspår och tar livet av folk - dock bara av sådana personer som "förtjänar" det. Och hjälp vilka tankar och idéer dessa ungar har. Även om man vet att de inte är på riktigt så blir man livrädd för dem, för att det ska existera personer som dem.

Samtidigt tycker jag om dem. Självklart tycker jag om dem. Det får mig att vara lite rädd för mig själv när jag säger det så här, för hur skulle man möjligtvis kunna känna någonting för så ... känslolösa karaktärer? Och  vore de verkliga, levande människor så hade jag enbart fruktat dem, men när de nu är dessa karaktärer som man vet att inte kan röra en genom boksidorna och som man kommer så nära inpå ... åh. De är väldigt, väldigt mycket bättre huvudpersoner än så många andra inom dagens YA-värld.

Bikaraktärer har vi väl inte överdrivet många av, eftersom systrarna inte tycker om andra människor, men bröderna som de förälskar sig i kan man väl inte inte nämna i en recension av boken? Hm, så gott som alla andra tycks älska dem, men jag är inte lika charmad. Inte charmad alls, egentligen. Jag förstår det inte - systrarna stänger ute alla andra ur sin värld, men dessa två människor väljer de att släppa in? Dessa två människor? Inte sagt att systrarna förtjänar bättre, men ändå.

Hur som helst, när första hälften av boken var överstökad så blev Slice of Cherry med ens mycket trevligare läsning och när jag nådde slutet kom jag på mig själv med att till och med tycka att den var riktigt mysig. Stor vändning där, men vartefter flickorna förändrades (eller förändrades och förändrades, lärde sig någonting om verkligheten) så förändrades berättelsen också. Sammanfattat en obehaglig men riktigt bra bok. Läs om ni inte är rädda för blod och vill ha någonting annorlunda i YA-väg.



4 kommentarer:

  1. Har velat läsa den här ett tag nu. Ska nog beställa den nästa gång jag beställer från the Book Depository ^^

    SvaraRadera
  2. Med tanke på att en av mina favoritserie handlar om en 16-årig sociopat som älskar att undersöka döda människor så låter den här som en perfekt bok för mig :) Ska lägga den på minnet ^^

    SvaraRadera
  3. Hoppas allt är bra med dig ikväll! Haft en bra dag i övrigt?

    Förresten, är du som jag - som lätt glömmer tider? Eller gillar du egendesignat? Ta då chansen att va med och tävla om en personlig almanacka: http://nilssonpettersson.blogg.se/2012/january/vinn-en-personlig-almanacka.html

    SvaraRadera
  4. Ny porträtt tävling igen! :)
    Va med vettja ^__^

    http://sannies.se/2012/january/-ny-portratt-tavling.html

    SvaraRadera