måndag 16 januari 2012

5 böcker jag läser just nu

När jag nyss hade börjat blogga här så skrev jag ett sådant här inlägg och bifogade någon rad om att jag tänkte fortsätta skriva sådana nu som då. Nu som då betyder tydligen en gång i året, men nåväl, bättre det än aldrig. Så här är fem böcker som jag läser för tillfället.


Forbidden av Tabitha Suzuma
Den här hade jag ärligt talat aldrig tänkt läsa när jag hörde talas om den för första gången. Inte andra gången. Inte tredje gången. Men därefter blev jag lite osäker, inte minst eftersom all kritik för den tycktes vara lysande. Hundraåttio sidor in i den är jag glad över att jag gav den en chans, för trots ämnet den behandlar och hur vidrig och hjärtskärande boken än är, så tycker jag om den. Väldigt mycket. Åh, jag har redan så mycket att säga om den, att jag tror att jag väntar med resten tills jag läst ut den, så att jag kan ge er ett längre omdöme om boken i sin helhet. Men jag rekommenderar den!




The Phantom of the Opera av Gaston Leroux
Till att börja med så har jag inte sett pjäsen eller någon av filmerna baserade på den. Men jag är definitivt intresserad - så därför läser jag boken nu, till först. Inte bara på grund av det, naturligtvis, nej, lika mycket på grund av allt positivt jag hört om den och min kärlek för klassiker. Det enda jag har att klaga på med den här boken hittills är hur som helst det faktum att jag inte vågar läsa den här hemma i lägenheten, inte ensam i mörkret som råder när jag kommer hem om kvällarna, så i stället försöker jag ta mig igenom så mycket jag hinner när jag har någon minut ledig i skolan och ingenting bättre för mig. Vilket inte sker ofta, så läsandet i den blir lite lidande. Men så småningom ska jag väl nog lyckas läsa ut den också.


The Night Circus av Erin Morgenstern
Jag har hört så oerhört positiva ting om den här boken från alla håll och kanter att jag var smått livrädd för att den inte skulle leva upp till mina förväntningar - men hundra sidor in i den är jag är glad över att säga att jag förälskat mig helt och fullständigt. Den är otrolig. Den är magisk. Den är allt jag kunde ha hoppats på och mer än så. Helst vill jag ju inte dela med mig av det här till någon annan, men ni måste helt enkelt läsa den.






American Gods av Neil Gaiman
Som barn läste jag Coraline av samma författare, en bok som halvt skrämde livet ur mitt jag dåförtiden (och filmen kan jag ju inte glömma att nämna ... en av mina stora favoriter, nästan lika fin som boken). I våras eller i somras lånade jag hem Neverwhere av honom, men jag hade sorgligt nog aldrig någon tid att läsa den. Så nu tänkte jag att jag skulle göra det, men den var utlånad från biblioteket och i stället fann jag Anansi Boys och just denna bok av samma författare i hyllorna. Eftersom jag inte har den blekaste aning om vad den förstnämnda handlar om så föll mitt val på den här boken denna gång. Och femtio sidor in i den är jag inte missnöjd.


The Daughter of Smoke and Bone av Laini Taylor 
Har du haft någonting med den amerikanska ya-världen att göra under den senaste hösten och har missat den här så har du förmodligen lyckats med någonting extraordinärt. Själv har jag hört talas om den ifrån jag vet inte hur många människor - och mer eller mindre allihopa tycks ha avgudat den. Redan innan detta så stod den på min att-läsa-lista i ett år ungefär, så att jag skulle ha den var givet. Hundrafemtio sidor in i den kan jag säga så mycket som att det är en fin berättelse, men att jag inte ser den där verkliga magin som alla talar om ännu. Snarare tycker jag att språket känns krystat och jag gillar bara Karou mindre och mindre för varje sida. Men som jag tror att jag har sagt redan tidigare så är det en bok som definitivt besitter potential för att fånga mig på samma sätt som City of Bones gjorde för ett år och två månader sedan. Ja, jag tror att jag kan komma att älska den här boken ännu lite mer än vad alla andra gör innan jag läst ut alla dess sidor. Men just nu är det lite hatkärlek mellan oss två.


Sedan måste jag ju ta upp The Thirteenth Tale som jag skrev om för några dagar sedan som avslutning på inlägget. Jag läste ut den i torsdags och berättelsen fortsätter hemsöka mina tankar, kommer förmodligen att göra det i åratal. Ja, som jag sade så är det en sådan där bok som jag bara vet att jag kommer att älska lääänge. Fantastisk.


1 kommentar:

  1. Jag hade kollat in The Thirteenth Tale flera gånger på goodreads förut men aldrig lagt till den i min "to-read" kategori, men nu då du skrivit om den måste jag verkligen läsa den! :)

    SvaraRadera